Z práce na farmě až po recept na světoznámé kuře

14.01.2025

Ne každý ví, že zakladatel řetězce KFC Colonel Harland Sanders vyrůstal na zemědělské farmě v Henryville ve státě Indiana, kde vykonával všechny potřebné práce. Když mu bylo šest let, tak mu zemřel otec a malý Harland se musel navíc začít starat o mladšího bratra a sestru. Povinnost postarat se o sourozence ho donutila v pouhých sedmi letech se naučit obstojně vařit. Od jedenácti pak pracoval jako zemědělský dělník na farmě vzdálené od domova přes sto kilometrů.

V první polovině života se živil vším možným a vyzkoušel řadu profesí, v žádné z nich se však nenašel. Až v průběhu velké hospodářské krize začal nabízet smažená kuřata ve své restauraci spojené s čerpací stanicí v malém městě North Corbin na úpatí Appalačského pohoří ve státě Kentucky. Zde vyvinul tajný recept skládající se ze směsi jedenácti druhů bylinek a koření nazvaný Original Recipe. (Kopie receptu, podepsaná Sandersem, je nyní uložena v trezoru v sídle KFC v Louisville spolu s jedenácti samostatnými lahvičkami, z nichž každá obsahuje jednu z přísad).

Vznik Kentucky Fried Chicken

V roce 1952 rozšířil plukovník Sanders své podnikání a umožnil restauratérovi Petovi Harmanovi ze South Salt Lake prodávat proklatě dobré kuře připravené dle jeho tajného receptu. Pete Harman díky tomu ztrojnásobil své zisky, když Sandersovo kuře tvořilo 75 procent tržby. Kentucké kuře se stalo jakýmsi symbolem jižanské pohostinnosti. Harman najal malíře, který ztvárnil název restaurace Kentucky Fried Chicken.

Po Harmanových úspěších se k plukovníkově franšíze připojili i další provozovatelé restaurací. Sanders usilovně pracoval na rozšiřování franšízové sítě a hledal vhodné podniky, které by prodávaly jeho stále populárnější kuře. V šedesátých letech zažil obrovský rozmach a po Americe vyrostlo více než 600 restaurací prodávajících jeho kuřecí kousky. V polovině šedesátých let pak pronikl jako první řetězec rychlého občerstvení na zahraniční trh. Kentucké kuře se stalo oblíbeným rychlým jídlem například v Anglii, Mexiku nebo na Jamajce. V roce 1962 přihlásil Sanders na patentovacím úřadě svou speciální metodu přípravy kuřete a o rok později si zaregistroval i reklamní slogan Finger lickin' good. V roce 1964 prodal podnik kentuckým podnikatelům Johnovi Y. Brownovi a Jackovi C. Masseymu, sám však ve firmě zůstal jako její živá značka a ambasador. Dnes patří Kentucky Fried Chicken k nejznámějším a nejúspěšnějším fastfoodovým řetězcům a pikantní obalované kuře si lze dopřát takřka v každé zemi na celé planetě.

Třicet let na českém trhu

Nejinak je tomu i v České republice. Otevřením nové vlajkové restaurace v Praze na Václavském náměstí oslavil KFC, největší řetězec restaurací s rychlou obsluhou v Česku, již třicáté výročí působení na českém trhu.

Nová pobočka, první vlajková restaurace svého druhu v Evropě a pátá na světě po třech v domovských USA a jedné v Singapuru, je umístěná symbolicky v blízkosti první restaurace KFC z roku 1994 ve Vodičkově ulici a představuje inovativní koncept spojující moderní technologie, příjemné prostředí a výjimečný zákaznický zážitek. Samotné umístění v historické budově je pro KFC neobyčejné. Po vstupu vítá zákazníky designový lustr a osvětlená zrcadlová chodba, do patra se jde po točitém schodišti.

"Tato pobočka je pro nás symbolem úspěchu a také toho, jaký ¬obrovský kus cesty jsme v KFC ušli. Těší nás, že i po tolika letech můžeme zákazníkům nabízet stále něco nového, včetně ještě lepších zážitků spojených s návštěvou našich restaurací," říká Ivana Makalová Dlouhá, ředitelka KFC pro Českou republiku a Rakousko, a dodává, že pro vlajkovou loď je nutné splnit mnoho kritérií - jednak se musí nacházet v prémiové lokalitě, jednak jsou jisté požadavky na technologická a udržitelná řešení. "Vyžadovalo to splnění asi 160 kritérií od jedinečné lokality v rámci trhu přes design až po důraz na udržitelnost a digitalizaci," upřesňuje.

Unikátní služba Table service

Jedná se o největší restauraci KFC v České republice, která na ploše 766 m2 nabízí až 152 míst k sezení. Jde také o první restauraci KFC sídlící v historické budově. V interiéru pobočky se citlivě propojují moderní designové prvky s těmi původními, které se ve stylu art deco zachovaly dodnes. Kromě designu je ale nová restaurace synonymem pro udržitelnost a také inovace. Všechny světelné instalace jsou energeticky úsporné, což přispívá ke snížení spotřeby energie. Také veškerý nábytek a dveře jsou z udržitelných zdrojů, vyrobené s ohledem na ekologii a navrženy tak, aby je bylo možné znovu použít nebo recyklovat. Unikátem je nová služba Table service. Hosté si mohou objednávat prostřednictvím aplikace či kiosků a obsluha jim jídlo donese pohodlně až ke stolu. Pokud se osvědčí, uvažuje KFC o jejím rozšíření i na další pobočky.

Trezory vystřídala kuchyně

Zázemí na přípravu má nová pobočka ve sklepních prostorách, kde dříve byly bankovní trezory. Vše začíná u chladicího boxu, do něhož přichází kuřecí maso čtyřikrát týdně přímo od dodavatele. Maso se pak zhruba deset až patnáct minut marinuje a uchovává v lednicí, z níž putuje do rukou kuchaře, který pracuje s pro KFC typickou strouhankou na obalovacím stole rozděleném na přípravu pálivých a nepálivých kousků. Ty pak jdou do otevřené fritézy. Nakonec dochází k finální kompletaci sendvičů či tortill, říká se tomu servis, který je od přípravy masa oddělen. Vše tady má své místo, aby se bez problémů mohl orientoval i brigádník. Ještě je třeba zdůraznit, že každý dodavatel čehokoliv musí projít jedenkrát ročně velmi přísným auditem. Tak velice dbá KFC na kvalitu svých pokrmů.

Téměř třicet milionů zákazníků ročně

"Na český trh jsme vstoupili před 30 lety a od té doby si naše kuřecí pochoutky získaly srdce mnoha zákazníků. S jasnou ambicí být jedničkou v oblasti rychlého občerstvení pokračujeme dál," uvádí Ivana Makalová Dlouhá. Minulý rok obsloužili v českých restauracích KFC 25 milionů zákazníků. Během letošního roku už je to téměř 27 milionů. Také v příštím roce KFC počítá zhruba s nárůstem osm až devět procent.

Do konce prosince chce KFC otevřít ještě dalších šest restaurací a letošní rok tak zakončit s celkovým počtem 135 poboček. V současnosti je dostupné v 53 městech, nově například v Břeclavi, vstoupí ještě do Havlíčkova Brodu i Jindřichova Hradce, které mají přes 20 tisíc obyvatel. "Dříve jsme se dívali jen na města nad 50 tisíc obyvatel, dnes už jdeme i do méně než polovičních měst," vysvětluje Ivana Makalová Dlouhá s tím, že KFC testuje i nové formáty menších poboček, třeba na nádražích.

Kiosky, pokladna nebo rozvoz?

KFC jde s dobou a dlouhodobě investuje do digitálních inovací. Příkladem jsou samoobslužné kiosky, které jsou dnes instalovány ve všech 129 restauracích. V tomto roce přes ně prošla už polovina objednávek a oblíbenost této formy i nadále stoupá. Pro zákazníky, kteří mají rádi tradiční způsob objednání, jsou samozřejmě k dispozici klasické pokladny s obsluhou, ty využívá 40 procent zákazníků. Zavedenou a oblíbenou službou je KFC rozvoz, na jejímž kontě je kolem deseti procent objednávek. Aktuálně lze KFC rozvoz využít ve 113 restauracích ve 42 městech. Jeden z nejsilnějších dnů z celého roku je tradičně 1. leden, vytížené jsou ale i podzimní sváteční dny.

Bohumil Brejžek
Foto Bohumil Brejžek a KFC