Chleba a pečivo jsou stále národním pokrmem Čechů
Pečivo je pro Čechy stále jednou z nejdůležitějších a nejzákladnějších potravin, které tvoří neodmyslitelnou součást jejich stravovacích návyků. Tento fakt se nemění již po celé generace a odráží hlubokou tradici a náklonnost českého národa k chlebu a dalším druhům pečiva. Podle Svazu pekařů a cukrářů v ČR a Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR spotřebitelé čím dál více preferují kvalitní výrobky a zajímají se o jejich složení.
Ať už jde o klasický křupavý chléb, rohlíky, housky nebo různé druhy sladkého i slaného pečiva, tyto produkty jsou každodenně na stolech v domácnostech po celé zemi. Pečivo neztrácí svou důležitost ani v době, kdy se mění stravovací trendy a lidé věnují větší pozornost zdravé výživě a alternativním potravinám. Naopak, jeho význam zůstává pevně zakotven v české kultuře a každodenním životě.
Poptávka po chlebu a pečivu zůstává stabilní
Podle dostupných statistik se v České republice objem výroby chleba a pečiva v posledních letech zásadně nemění. Poptávka po těchto základních potravinách zůstává stabilní a výrobci nemusejí reagovat na dramatické výkyvy v objemu produkce. Lidé si i nadále dopřávají své oblíbené bochníky chleba, rohlíky či sladké pochoutky, aniž by docházelo k výrazným změnám v objemu spotřeby. Zásadně se ale mění požadavky na kvalitu a čerstvost prodávaného pečiva.
Zdravější varianty pečiva bodují
Obchodníci sledují, že spotřebitelé kupují méně rohlíků a konzumního chleba, naopak roste poptávka po zdravějších variantách pečiva, jde především o žitné pečivo, včetně například žitného rohlíku, dále pak celozrnné či vícezrnné druhy pečiva s vyšším obsahem vlákniny. Obchody již běžně nabízí čerstvé bio pečivo stejně jako bezlepkové varianty, jejichž prodeje rostou. Roste zájem i o kvalitnější chléb, oblíbený je například kváskový chléb anebo další varianty obohacené o netradiční přísady. Obchody navíc rozšiřují spolupráci s lokálními pekaři a nabízí regionální sortiment, který je dostupný pouze v daném regionu. Atraktivní nabídka pečiva je typickým nástrojem, jak budovat zákaznickou loajalitu a odlišit se od konkurence.
Z údajů řetězců vyplývá, že nejprodávanější zůstává tukový rohlík a konzumní chléb, zároveň ale rozšiřují nabídku i o další varianty. Například řetězec Lidl tvrdí, že mezi oblíbené patří vícezrnné pečivo. V Bille prodají ročně stamiliony kusů pečiva, nejprodávanější jsou rohlíky, kaiserky, bagety a chléb, stále vyhledávanější jsou ale podle řetězce také zdravější alternativy klasických produktů. "Zaznamenáváme nárůsty v prodejích bezlepkového pečiva, pečiva s obsahem kvásku, žitného pečiva nebo pečiva s obsahem semínek," uvedla za Billu Dana Bratánková.
Specifický sortiment malých pekáren je ve středu zájmu spotřebitelů
"Zajímavým fenoménem posledních let je rostoucí obliba malých, často rodinných pekáren, které se zaměřují na specifický sortiment. Malé pekárny se často specializují na konkrétní druh pečiva jako jsou například kváskové chleby nebo pečivo s vyšším obsahem celozrnných mouk. Tento trend reflektuje měnící se preference spotřebitelů, kteří stále více dbají na kvalitu a původ potravin, které konzumují," říká Bohumil Hlavatý, ředitel Svazu pekařů a cukrářů v ČR.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) Tomáše Prouzy je u zákazníků patrná i další změna - při výběru pečiva už pro ně není rozhodující jen cena. "Dnes jsou zákazníci ochotni investovat více do produktů, které splňují jejich očekávání v oblasti chuti, čerstvosti a složení," sdělil Prouza.
Velké prodejny na změny v preferencích podle svazu reagují úpravou rozložení prodejen. Pečivo je často spolu s ovocem a zeleninou to první, co zákazník najde u vstupu do prodejny.
Změny v prioritách u nákupů
"V posledním roce sledujeme výraznou změnu priorit českých spotřebitelů. Stále více z nich klade důraz na kvalitu nakupovaných výrobků, což se výrazně projevuje i u pečiva. Zatímco dříve hrála při výběru hlavní roli cena, dnes jsou zákazníci ochotni investovat více do produktů, které splňují jejich očekávání v oblasti chuti, čerstvosti a složení. Tento trend odráží nejen rostoucí zájem o zdravou výživu, ale také snahu podpořit lokální výrobce a udržitelnější způsoby produkce potravin, a zákazníci to u pečiva jednoznačně oceňují," komentuje situaci Tomáš Prouza. "Velké prodejny potravin mění rozložení prodejen a pečivo je často spolu s ovocem a zeleninou to první, co zákazník najde u vstupu do prodejny. Velmi úspěšné jsou v posledních třech letech i specializované prodejny pečiva, často kombinované s malou kavárnou, nabízející konzumaci sladkého pečiva přímo na místě a těžící z obliby kaváren po celém Česku," dodává Tomáš Prouza.
Zákazníky zajímá výživová hodnota potravin
"Stále více lidí se zajímá o složení potravin a hledá produkty s vyšším obsahem vlákniny, nižším obsahem cukru nebo soli. Tento důraz na zdravější varianty pečiva nutí výrobce inovovat a přicházet s novými produkty, které lépe odpovídají požadavkům moderního spotřebitele. K tomu se přidává i rostoucí zájem o ekologické a udržitelné způsoby produkce, což vede k většímu využívání bio surovin a eliminaci zbytečných chemických přísad," doplňuje Bohumil Hlavatý.
Denně až 15 milionů rohlíků
Z dat Českého statistického úřadu vyplývá, že spotřeba pečiva v Česku roste, zatímco v roce 2016 spotřeboval jeden obyvatel zhruba 50 kilogramů pečiva za rok, předloni to bylo o čtyři kilogramy více.
Svaz pekařů už dříve uvedl, že v ČR je přibližně 900 až 1000 pekáren, na 90 procentech obratu se podílí 100 největších pekáren. Pekárny každý den upečou zhruba 900 000 bochníků chleba a deset až 15 milionů rohlíků.
Stručné představení svazu na webu
Svaz pekařů a cukrářů v České republice, z. s. (SPaC ČR) je potravinářské profesní sdružení, které hájí zájmy firem podnikajících v pekařském a cukrářském oboru a podporuje jejich činnost. V současné době sdružuje 130 členů – pekáren a cukráren, dodavatelů strojního zařízení, surovin, služeb a potravinářských škol. Více informací na www.svazpekaru.cz.
Eugenie Línková ve spolupráci s tiskovými odděleními výše uvedených svazů


