Chovanečkovi obnoví tradici vaření piva v Litoměřicích K pršutům nabídnou vlastní pivo

O zajímavém projektu na rozšíření výroby pršutů a dalších specialit jsme loni na podzim v původních, stísněných prostorách firmy hovořili s mladším Vlastimilem Chovanečkem.V závěru rozhovoru se zmínil o plánech s přesídlením firmy do objektu litoměřického pivovaru, který v roce 1720 postavila skupina měšťanů. K tomu, aby prostory opuštěného pivovaru firma od města získala, musela se litoměřickým radním zavázat, že v něm do tří let obnoví výrobu piva s roční produkcí 1500 hektolitrů. Bylo nutné sehnat zkušeného sládka, což se loni podařilo. Podnikatelským partnerem se tak stal Ing. Michal Rouč, který do čtyřiceti let získal praxi v několika velkých pivovarech.
To jsem se dozvěděl při nedávné návštěvě v pracovně Vlastimila Chovanečka, který na loňský rozhovor navázal: "Do objektu litoměřického pivovaru jsme se přestěhovali s výrobou pršutů k prvnímu lednu t.r.. V lednu jsme sem přesunuli výrobu masných výrobků a v únoru i jejich expedici. První letošní čtvrtletí bylo spojeno s přestěhováním technologie a jejím "usazením" v nových podmínkách.
Prodávají i v zahraničí
V současnosti v nových podmínkách testují celý výrobní proces včetně hledání nových možností, jak výrobky dostat k zákazníkům. Tým třiceti lidí vyrábí celý sortiment pršutů, včetně fermentovaných uzenářských salámů italského a španělského tipu a klobásek, jejichž sortiment rozšíří.
"Budeme taky dělat pět druhů miniklobásek. Začali jsme upravovat tvary výrobků tak, aby byly vhodné ke krájení. Balíme je po 80–100 gramových porcí pro malospotřebitele, aby si zákazníci usnadnili práci. Část sortimentu dáváme do vakuovaných vaniček pro 300 gramů výrobků, jež jsou v ochranné atmosféře," uvedl Vl. Chovaneček. Dodal, že součástí obchodu je e-shop.
Specializuje se jak na dárkové období, jako jsou Vánoce či Velikonoce, tak na průběžnou nabídku, aby oslovil zákazníky po celý rok. Od letošního dubna je v provozu e-shop i pro Slovensko. Do budoucna, možná už v příštím roce otevře Pršuterie internetový obchod i pro blízké Německo.
Nechce konkurovat velkým
Jednou z cest, jak rozšířit okruh zákazníků, je dostat produkty firmy mezi vinaře při degustačních akcích. Letos k tomu připojí pivo, k němuž ve spolupráci se sládkem doladí nejpříhodnější chuť masných výrobků. "V druhé polovině letoška chceme o 50 procent navýšit produkci výrobků, a to až ke čtyřiceti tunám za měsíc," odkrývá plán Vl. Chovaneček.
Zdůrazňuje, že produkci zlatavého moku nechce konkurovat velkým pivovarům. Vizí je vyrábět a nabízet pivo pro zákazníky, kteří se budou vracet k jeho specifické chuti, doplněné uzenářskými výrobky.
"Je to další způsob, kterým můžeme zákazníka oslovit tak, aby masné produkty vnímal nejen jako způsob zahnání hladu a žízně, nýbrž jako zážitek, k němuž se bude rád vracet," doplnil. Vl. Chovaneček.
Velká výzva v malém pivovaru
Pro získání nájemních prostor si dalo město Litoměřice podmínku obnovit výrobu piva a do tří let vyrobit půldruhého tisíce hektolitrů ročně. Víc nám k tomu řekl partner Pršuterie, sládek Ing. Michal Rouč.
Vystudoval Vysokou školu Chemicko-technologickou v Praze, kde se specializoval na pivovarnictví a sladařství. "Už na vysoké škole jsem se pohyboval v pivovarech. Diplomovou práci jsem dělal ve Zlatopramenu, kam jsem v roce 2008 nastoupil. Po ročním kolečku jsem se stal sládkem pivovaru Březňák, který jsem následně v roce 2014 převzal celý. V letech 2017–2024 jsem působil jako ředitel v krušovickém pivovaru. V roce 2024 jsem se potkal s Vlastou Chovanečkem. Bavili jsme se o záměru obnovit v budově litoměřického pivovaru výrobu piva. Společně jsme se přihlásili do výběrového řízení města, které hledalo využití pro objekt pivovaru. Pro mě to byla velká změna. Současně i výzva po zkušenostech s velkými pivovary rozjet produkci piva v menším rozsahu, což je něco, co jsem nikdy nedělal a rád bych si to zkusil," sdělil sládek.
Náklady zvládnou společně
Výhodu v partnerství s firmou Pršuterie vidí v tom, že vždy je lepší, když se o náklady podělí. "Pivo chceme začít vařit od 1. června. Máme představu, že bychom chtěli nastartovat s pěti druhy piv, včetně nealko piva. Chceme časem přidat i speciály, o něž je mezi spotřebiteli zájem. Diskutujeme i o možné výrobě ovocných piv – cideru. Výhodou je, že v okolí Litoměřic je značná produkce různých druhů ovoce, nejvíce jablek. Bavíme se i o výrobě medového piva, časem ho vyzkoušíme".
Se speciály do Prahy i do Německa
V nájemní podmínce od města je dostat se do tří let na výstav 1500 hektolitrů piva ročně. "To je něco, čeho bychom chtěli dosáhnout už v příštím roce. Mohlo by to být časem i více.
Je však potřeba počítat s tím, že v České republice je 550 pivovarů a trh je jejich produkcí dost naplněn," dodává sládek. Bude proto odbytiště speciálními pivy hledat nejen v Praze, ale i za hranicemi v Německu. Chce se vyhnout plnění piva do plastových obalů, v úvahu připadají sudy, skleněné lahve a plechovky.
Patříme do Českého středohoří
Firma Pršuterie je v objektu pivovaru v nájmu u města Litoměřice, s nímž chce spolupracovat na různých společenských akcích. Dvůr pivovaru nabízí možnost uspořádat společenské akce jako je např. pršutobraní nebo oktoberfest.
"Spoléháme na to, že spolupráce s městem bude oboustranně přínosná. Když se nám bude dařit, budeme růst. Vždycky však budeme patřit do Českého středohoří, kam především regionálně patří naše výrobky, ať už se jedná o pršut, fermentované uzenářské speciality či vlastní pivo," dodal Vlastimil Chovaneček v závěru rozhovoru. Počítá s tím, že i v dalších letech se bude firma prezentovat v různých soutěžích podporujících regionální výrobky.
Připravil: Zdeněk Kulhánek






